Kodėl vaikams iki 13 metų neturėtų būti duodami išmanieji telefonai – tyrimų rezultatai

smartphones harm child development

Dabartiniai tyrimai rodo nerimą keliančias sąsajas tarp ankstyvos prieigos prie išmaniųjų telefonų ir jaunesnių nei 13 metų vaikų raidos problemų. Tyrimai rodo sąsajas su sumažėjusiu dėmesiu, kalbos vėlavimu, sutrikusiu miegu ir padidėjusiu nerimu. Neurologinių tyrimų rezultatai rodo smegenų pokyčius, įskaitant sumažėjusį pilkosios medžiagos tūrį ir pakitusią dopamino sistemą. Šis poveikis ypač pasireiškia kritiniais raidos laikotarpiais, kai formuojasi nerviniai takai. Šie įrodymai kelia svarbių klausimų dėl tinkamų technologijų ribų ir galimų alternatyvų jaunesniems vaikams. Kas yra atsakinga skaitmeninė tėvystė šioje sudėtingoje aplinkoje?

Vis daugiau įrodymų: Naujausi išmaniųjų telefonų naudojimo ir vaikų raidos tyrimai

early digital exposure risks

Nauji tyrimai nuolat rodo, kad ankstyva prieiga prie išmaniųjų telefonų kelia didelę riziką jaunesnių nei 13 metų vaikų vystymuisi. Daugelyje prestižinių institucijų, įskaitant Harvardo medicinos mokyklą ir Stanfordo universitetą, atlikti tyrimai rodo, kad išmaniųjų telefonų naudojimas yra susijęs su sumažėjusia dėmesio koncentracija, sulėtėjusiu kalbos mokymusi ir sutrikusiu miego ritmu besivystančiose smegenyse.

Nacionalinio sveikatos instituto tyrėjai nustatė, kad vaikai, kasdien praleidžiantys daugiau nei dvi valandas prie ekrano, prasčiau atliko kognityvinius ir kalbos testus. Be to, longitudiniai tyrimai atskleidė susirūpinimą keliančias sąsajas tarp ankstyvo išmaniųjų telefonų naudojimo ir padidėjusio nerimo, depresijos ir socialinių įgūdžių trūkumo tarp ikimokyklinio amžiaus paauglių, o tai rodo, kad neurologiniai keliai formuojasi skirtingai, kai skaitmeninė sąveika pakeičia tiesioginį bendravimą.

Jaunųjų vartotojų miego sutrikimai ir fizinės sveikatos pasekmės

Išmaniųjų telefonų ekranų skleidžiama mėlyna šviesa labai trikdo melatonino gamybą jaunesniems nei 13 metų vaikams, todėl plačiai paplitę miego sutrikimai sukelia fizinės sveikatos pasekmes. Tyrimai rodo, kad prieš miegą išmaniaisiais telefonais besinaudojantys vaikai kasnakt miega 30-60 minučių trumpiau, o REM miego kokybė suprastėja.

Šis lėtinis miego trūkumas yra susijęs su padidėjusiu nutukimu, nes netinkamas miegas sutrikdo alkio hormonų leptino ir grelino veiklą. Tyrimai taip pat rodo, kad sutrinka imuninės sistemos veikla – miego trūkumo kamuojami vaikai per metus serga 3-4 dienomis dažniau nei gerai pailsėję bendraamžiai.

Be to, su išmaniųjų telefonų naudojimu susijusi sėdima veikla mažina širdies ir kraujagyslių sistemos fizinę būklę ir blogina laikyseną, o tai gali sukelti ilgalaikių raumenų ir kaulų sistemos problemų.

Akademinių rezultatų prastėjimas: Ekrane praleidžiamo laiko sąsajos

excessive screen time harms academic performance

Akademinių rezultatų prastėjimas: Ekrane praleidžiamo laiko sąsajos

Daugelio longitudinių tyrimų rezultatai atskleidė nuoseklią neigiamą koreliaciją tarp pernelyg intensyvaus išmaniųjų telefonų naudojimo ir jaunesnių nei 13 metų vaikų akademinių pasiekimų. Penkerių metų trukmės Stanfordo universiteto tyrimo duomenys parodė, kad moksleiviai, kurie išmaniuosiuose telefonuose praleisdavo daugiau nei dvi valandas per dieną, standartizuotus testus atliko 20 proc. prasčiau nei jų bendraamžiai, kurie prie ekrano praleisdavo nedaug laiko.

Pagrindiniai mechanizmai – sumažėjęs dėmesys, prastesnis skaitymo supratimas ir prastesni kognityviniai apdorojimo gebėjimai. Be to, išmaniųjų telefonų naudojimui skiriamas laikas tiesiogiai pakeičia valandas, kurias būtų galima skirti namų darbams, skaitymui ar kūrybiškam problemų sprendimui.

Dėl išmaniųjų telefonų skatinamo daugelio užduočių atlikimo ypač pablogėja besivystančių smegenų gebėjimas įsisavinti ir išlaikyti akademinę medžiagą.

Rizika psichikos sveikatai: Nerimo ir depresijos modeliai tarp ikimokyklinio amžiaus vartotojų

Keliose vaikų psichikos sveikatos įstaigose atlikti tyrimai atskleidė nerimą keliančias sąsajas tarp išmaniųjų telefonų naudojimo ir jaunesnių nei 13 metų vaikų psichologinių sutrikimų.

Tyrimai rodo, kad priešmokyklinio amžiaus paaugliai, kurie išmaniuosiuose telefonuose kasdien praleidžia daugiau nei tris valandas, patiria dvigubai didesnę riziką susirgti klinikiniu nerimu ir depresija nei ribotai jais besinaudojantys bendraamžiai. Nuolatinis socialinis lyginimas, kibernetinės patyčios ir baimė prarasti save sukuria psichologinį spaudimą, kurio besivystantis vaikų protas negali veiksmingai apdoroti.

Ilgalaikiai duomenys rodo, kad šie dėsningumai blogėja anksčiau pradėjus naudotis išmaniuoju telefonu, o vaikams, pradėjusiems juo naudotis 8-10 metų, paauglystėje pasireiškia sunkesni simptomai nei vaikams, pradėjusiems juo naudotis po 13 metų.

Neurologinis poveikis: kaip išmanieji telefonai keičia besivystančių smegenų struktūrą

smartphone induced neurological brain development disruption

Naujausi neurovaizdavimo duomenys rodo, kad ikimokyklinio amžiaus paauglių, kurie daug naudojasi išmaniaisiais telefonais, smegenų struktūra ir funkcijos smarkiai pakito. Tyrimai atskleidė sumažėjusį pilkosios medžiagos tūrį dėmesio apdorojimo regionuose ir išretėjusią prefrontalinę žievę, būtiną impulsų kontrolei ir sprendimų priėmimui.

Mokslininkai užfiksavo sumažėjusį baltosios medžiagos vientisumą keliuose, jungiančiuose emocijų reguliavimo centrus. Skaitmeninė perteklinė stimuliacija trikdo dopamino atlygio sistemas, todėl gyvybiškai svarbiais vystymosi laikotarpiais gali susiformuoti į priklausomybę panašūs nerviniai modeliai.

Dėl padidėjusio besivystančių smegenų neuroplastiškumo vaikai yra ypač pažeidžiami šių struktūrinių pokyčių. Kitaip nei suaugusiųjų smegenys, kurių neuronų struktūra yra nusistovėjusi, vaikų smegenyse aktyviai formuojasi jungtys, kurios tampa pažinimo procesų pagrindu visam gyvenimui.

Socialinių įgūdžių ugdymo iššūkiai skaitmeniniame amžiuje

Svarbiausių socialinių įgūdžių įgijimas vaikystėje susiduria su precedento neturinčiomis kliūtimis šiuolaikinėje išmaniųjų telefonų dominuojamoje aplinkoje. Tyrimai rodo, kad vaikai, kurie daugiausia bendrauja su ekranais, o ne su bendraamžiais, sunkiai interpretuoja neverbalinius ženklus, palaiko akių kontaktą ir išsiugdo empatiją – pagrindinius žmogiškojo ryšio elementus.

Tyrimai rodo, kad bendravimas akis į akį stimuliuoja socialinei raidai svarbius nervinius kelius, kurių skaitmeninis bendravimas negali atkartoti. Vaikai, kurie pernelyg dažnai naudojasi išmaniaisiais telefonais, pasižymi prastesniais konfliktų sprendimo gebėjimais ir bendravimo įgūdžiais, palyginti su mažiau bendraujančiais bendraamžiais.

Kritiniame raidos tarpsnyje iki 13 metų amžiaus reikalinga turtinga asmeninė socialinė patirtis, kad susiformuotų bendravimo modeliai, kuriais vaikai naudosis visą gyvenimą.

Vaikams iki 13 metų amžiaus tinkamos technologijų alternatyvos

Tėvai, ieškantys jaunesniems nei 13 metų vaikams sveikesnių skaitmeninių technologijų, gali rinktis iš daugybės amžių atitinkančių išmaniųjų telefonų alternatyvų. Pagrindiniai funkciniai telefonai leidžia skambinti ir rašyti žinutes be neribotos prieigos prie interneto.

Vaikams pritaikytuose planšetiniuose kompiuteriuose su tėvų kontrolės funkcijomis galima naudotis mokomosiomis programėlėmis ir ribotomis pramogų galimybėmis, kurias nustato tėvai.

Įrenginiai be ekrano, pavyzdžiui, vaikams skirti išmanieji laikrodžiai, leidžia sekti buvimo vietą ir ribotai bendrauti su iš anksto patvirtintais kontaktais. Mokomosios elektroninės skaityklės skatina skaityti ir kartu riboja išsiblaškymą.

Daugelyje mokyklų naudojami „Chromebook” kompiuteriai su jau įdiegtais edukaciniais apribojimais.

Šios alternatyvos leidžia vaikams ugdyti technologinį raštingumą išlaikant tinkamas raidos ribas ir siūlo ryšio privalumus be rizikos, susijusios su nevaržoma prieiga prie išmaniojo telefono.

Sveikų skaitmeninių ribų kūrimas: Praktinės gairės tėvams

Aiškių skaitmeninių ribų nustatymas yra vienas svarbiausių žingsnių, kurių tėvai gali imtis, kad apsaugotų vaikų gerovę vis labiau susietame pasaulyje. Tyrimai rodo, kad miegamuosiuose ir valgymo metu reikia įrengti zonas be prietaisų, nustatyti nuoseklias ekrano laiko ribas, atsižvelgiant į amžių, ir veiksmingai naudoti tėvų kontrolės priemones.

Ekspertai rekomenduoja reguliariai šeimoje diskutuoti apie saugą internete, sudaryti technologines sutartis, kuriose būtų nurodytos pasekmės už ribų pažeidimus, ir modeliuoti sveikus skaitmeninius įpročius. Tėvai turėtų stebėti veiklą internete ir palaipsniui mokyti vaikus savireguliacijos įgūdžių.

Šios ribos geriausiai veikia, kai jų nuosekliai laikomasi ir jos koreguojamos vaikams bręstant, taip sukuriant atsakingo naudojimosi technologijomis sistemą.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

You May Also Like

Rekomenduojami video