Kiekviena nauja karta atsineša ne tik naujas technologijas, požiūrį į gyvenimą, bet ir visiškai kitokius valgymo įpročius. Z karta – gimę tarp 1997 ir 2012 metų – dabar yra pakankamai suaugę, kad formuotų maisto rinką savo pirkimo sprendimais. Ir jų pasirinkimai ryškiai skiriasi nuo ankstesnių kartų. Tvarumo klausimai, etikos principai, sveikatos tendencijos ir socialinių tinklų įtaka – visa tai keičia tai, ką randame parduotuvių lentynose. Kai kurie tradiciniai produktai, kurie buvo populiarūs tarp X kartos ar tūkstantmečio kartos, dabar patiria drastišką pardavimų nuosmukį, nes Z karta tiesiog jų „nevalgo”. Pažvelkime į 10 maisto produktų, kurie gali išnykti dėl Z kartos valgymo įpročių pokyčių.
1. Pusryčių javainiai dėžutėse
Ilgą laiką pusryčių javainiai buvo pagrindinis amerikietiškų namų virtuvės elementas, tačiau Z kartos atstovai vis dažniau juos aplenkia. Tradiciniai saldūs javainiai, kurie buvo populiarūs ankstesnėse kartose, dabar kenčia nuo stipriai sumažėjusių pardavimų.
Priežastys:
- Z karta ieško sveikesnių, mažiau apdorotų pusryčių variantų
- Jie labiau domisi baltymais nei angliavandeniais praturtintais valgiais
- Dauguma tradicinių javainių laikomi pernelyg cukruotais ir pilnais dirbtinių priedų
- Jaunesni vartotojai renkasi namų gamybos avižinę košę, chia sėklų pudingą ar pusryčių dubenėlius su jogurtu
Didieji javainių gamintojai jau reaguoja į šį pokytį, kurdami naujas linijas su mažiau cukraus, natūralesniais ingredientais ir aukštesniu baltymų kiekiu.
2. Pienas ir pieno produktai
Tradicinis karvės pienas patiria vieną didžiausių nuosmukių, nes Z karta masiškai pereina prie augalinių alternatyvų. Nors ankstesnės kartos pieno produktus laikė sveikatos pagrindu, jaunesnių vartotojų požiūris yra visiškai kitoks.
Priežastys:
- Augantis susirūpinimas dėl pieno pramonės poveikio aplinkai
- Etiniai klausimai, susiję su gyvūnų laikymu
- Laktozės netoleravimas, kuris vis dažniau diagnozuojamas
- Platus augalinių alternatyvų pasirinkimas – migdolų, avižų, kokosų, sojų pienas
Migdolų pienas tapo viena populiariausių alternatyvų, nors naujausi tyrimai rodo, kad avižų pienas gali būti dar tvaresnis pasirinkimas dėl mažesnio vandens suvartojimo jo gamyboje.
3. Mėsos gaminiai
Tradiciniai mėsos gaminiai, ypač perdirbti mėsos produktai ir dešros, Z kartos valgiaraštyje atsiduria vis rečiau. Nors visiškas veganizmas dar nėra dominuojanti tendencija, flexitarianizmas (lankstus vegetarizmas) tampa norma.
Priežastys:
- Didėjantis suvokimas apie mėsos pramonės poveikį klimato kaitai
- Susirūpinimas dėl antibiotikų ir hormonų mėsoje
- Augantis susidomėjimas augalinėmis baltymų alternatyvomis
- Etiniai klausimai, susiję su gyvūnų gerovės standartais
Mėsos pakaitalų rinka – nuo augalinių burgerių iki „nemėsos” maltinės – auga eksponentiškai, o didžiosios maisto kompanijos masiškai investuoja į augalinius baltymus.
4. Gazuoti gėrimai su cukrumi
Tradicinės gazuotos cukrumi saldintos gėrimo rūšys patiria pardavimų kritimą, o Z karta vis labiau atsisako šios ankstesnių kartų mėgstamos gėrimų kategorijos.
Priežastys:
- Didesnis sąmoningumas apie cukraus poveikį sveikatai
- Preferuojami natūralesni, mažiau apdoroti gėrimai
- Augantis susirūpinimas dėl plastiko taršos
- Populiarėjančios alternatyvos – aromatizuotas vanduo, kombucha, žalioji arbata
Gėrimų gamintojai reaguoja kurdami „nulines” versijas, mažindami cukraus kiekį ir eksperimentuodami su natūralesniais saldikliais, tačiau tradicinės gazuotos gėrimų versijos vis tiek patiria nuosmukį.
5. Greitojo maisto restoranų patiekalai
Nors greitasis maistas dar neišnyksta, tradiciniai greitojo maisto tinklai susiduria su didžiuliais iššūkiais pritraukiant Z kartos vartotojus, kurie turi visiškai kitokius lūkesčius.
Priežastys:
- Reikalaujama skaidrumo dėl ingredientų ir maisto kilmės
- Siekiama sveikesnių alternatyvų be dirbtinių priedų
- Didesnis dėmesys tvarumui, įskaitant pakuotes ir atliekų tvarkymą
- Pageidaujama individualizuotų, pritaikomų meniu variantų
Sėkmingi restoranai keičiasi, siūlydami daugiau personalizuotų, sveikesnių alternatyvų ir atvirai demonstruodami savo tvarumo praktikas.
6. Konservuoti maisto produktai
Konservuoti vaisiai, daržovės ir sriubos – dar viena kategorija, nuo kurios Z karta nusisuka. Šie produktai, kurie kadaise buvo būtini kiekvienoje virtuvėje, dabar daugelio jaunų žmonių laikomi pasenusiais.
Priežastys:
- Teikiama pirmenybė šviežiems arba šaldytiems produktams dėl geresnės maistinės vertės
- Susirūpinimas dėl BPA ir kitų cheminių medžiagų skardinių įdėkluose
- Nepasitikėjimas ilgu galiojimo laiku kaip „nenatūraliu”
- Nenoras vartoti daug natrio turinčius produktus
Maisto gamintojai reaguoja kurdami skaidresnes pakuotes, mažindami konservantų kiekį ir tobulinant apdorojimo metodus, kad išsaugotų daugiau maistinių medžiagų.
7. Margarinas ir dirbtiniai sviesto pakaitalai
Margarinas, kuris buvo reklamuojamas kaip sveikesnė alternatyva sviestui, dabar Z kartos vartotojų yra beveik visiškai atmestas. Tai įdomus pokytis, nes šis produktas kadaise buvo laikomas pažangesniu už tradicinį sviestą.
Priežastys:
- Baimė dėl transriebalų, kurie anksčiau buvo įprastas margarino ingredientas
- Nepalankus požiūris į labai perdirbtus maisto produktus
- Grįžimas prie „tikrų” ingredientų, tokių kaip sviestas arba alyvuogių aliejus
- Augalinių sviesto pakaitalų (avinžirnių, riešutų) populiarėjimas
Šis pokytis yra puikus pavyzdys, kaip Z karta labiau vertina „natūralius” produktus, net jei jie turi daugiau kalorijų ar riebalų.
8. Baltos duonos gaminiai
Tradicinė balta duona, bandelės ir kiti rafinuotų miltų kepiniai patiria pardavimų nuosmukį, nes Z karta teikia pirmenybę viso grūdo, bezgliuteniniams arba alternatyvių grūdų gaminiams.
Priežastys:
- Didėjantis supratimas apie rafinuotų angliavandenių poveikį sveikatai
- Populiarėjančios dietos be glitimo, net tarp žmonių be celiakijos
- Susidomėjimas alternatyviais grūdais – sėklomis kaip quinoa, spelta, avinžirnių miltais
- Daugiau dėmesio maistinei vertei ir skaiduloms
Didieji kepėjai reaguoja į šį pokytį, kurdami naujas linijas su daugiau skaidulų, pridėtais baltymais ir mažiau apdorotais grūdais.
9. Majonezo padažai
Tradicinis majonezas – dar vienas produktas, kurio Z karta vartoja žymiai mažiau nei ankstesnės kartos. Šis kadaise būtinas ingredientas sumuštinius ir salotoms dabar dažnai lieka parduotuvių lentynose.
Priežastys:
- Didėjantis veganizmo populiarumas (tradiciniame majoneze yra kiaušinių)
- Susirūpinimas dėl didelio riebalų ir kalorijų kiekio
- Teikiama pirmenybė aštresnių, įvairesnių skonių alternatyvoms
- Humuso, avokado ir kitų natūralesnių tepamų produktų populiarėjimas
Gamintojai reaguoja kurdami veganiškus, sumažinto riebumo ir egzotiškesnių skonių variantus, tačiau tradicinis majonezas vis tiek patiria nuosmukį.
10. Apdoroti užkandžiai
Tradiciniai traškučiai, sausainiai ir kiti ilgo galiojimo užkandžiai, kurie anksčiau dominavo šioje rinkoje, dabar Z kartos vartojami žymiai mažiau.
Priežastys:
- Susirūpinimas dėl dirbtinių priedų ir konservantų
- Didesnis sąmoningumas apie tuščias kalorijas
- Pageidavimas funkcionalių užkandžių su pridėtinėmis maistinėmis medžiagomis
- Augantis susidomėjimas natūraliais, minimaliai perdirbtais užkandžiais
Užkandžių gamintojai reaguoja kurdami „švaresnių etikečių” produktus su mažiau ingredientų, pridėtais baltymais ir funkcionaliais priedais.
Kaip maisto pramonė prisitaiko?
Maisto pramonė aktyviai reaguoja į šiuos vartotojų elgesio pokyčius. Štai keletas būdų, kaip gamintojai stengiasi pritraukti Z kartos vartotojus:
- Skaidrumas ir autentiškumas: Z karta nori žinoti, iš kur ateina jų maistas, kaip jis pagamintas ir kokį poveikį daro planetai.
- Tvarumas: Nuo ekologiškų ūkininkavimo praktikų iki perdirbamos pakuotės, tvarumas tapo pagrindiniu pardavimų argumentu.
- Personalizacija: Galimybė pritaikyti produktus pagal asmeninius poreikius ir skonį tampa vis svarbesnė.
- Socialinių tinklų draugiškumas: Maisto produktai kuriami galvojant apie jų „instagramiškumą” – kaip jie atrodys socialiniuose tinkluose.
- Funkcionalumas: Z karta nori, kad maistas ne tik skaniai skambėtų, bet ir teiktų konkrečią naudą sveikatai – nuo geresnio miego iki padidėjusios energijos.
Ar šie maisto produktai tikrai išnyks?
Nors mažai tikėtina, kad šie produktai visiškai išnyks artimiausiu metu, jų populiarumas ir rinkos dalis neabejotinai mažėja. Maisto gamintojai turi pasirinkimą – prisitaikyti arba prarasti jaunesnius vartotojus.
Įdomu tai, kad kai kurie tradiciniai produktai patiria „retro atgimimą”, kai Z karta atranda juos iš naujo – tačiau dažnai atnaujintose, sveikesnėse versijose. Be to, daugelis šių pokyčių yra teigiami visuomenės sveikatai – mažiau cukraus, mažiau perdirbto maisto, daugiau natūralių ingredientų.
Z kartos pirkimo įpročiai jau formuoja maisto pramonės ateitį, ir tai tikriausiai bus teigiamas pokytis ilgalaikėje perspektyvoje, nors kai kurie mūsų mėgstami tradiciniai produktai gali tapti vis retesni parduotuvių lentynose.