Žmogaus smegenys su amžiumi neišvengiamai keičiasi. Kognityvinės funkcijos paprastai prastėja, atmintis silpnėja, o duomenų apdorojimo greitis mažėja. Tačiau tyrimai rodo, kad grojimas muzikos instrumentu gali gerokai sušvelninti šį poveikį. Tyrimai atskleidė, kad muzikantai išlaiko geresnius kognityvinius gebėjimus senstant. Sudėtinga protinė ir fizinė koordinacija, kurios reikia grojant muziką, sukuria neuroprotekcinį poveikį. Šis reiškinys apima ne tik genetinį polinkį ar išsilavinimo lygį. Tai, kas vyksta smegenyse, kai pirštai muša klavišus ar griežia stygas, paaiškina, kodėl muzikantai dažnai išlieka aštresnio proto dešimtmečiais ilgiau nei jų bendraamžiai.
Muzikinio lavinimo ir kognityvinės sveikatos neuromokslas

Daugybėje tyrimų nustatyta, kad muzikinis lavinimas stipriai keičia smegenų struktūrą ir funkciją. Grojant instrumentu vienu metu suaktyvinamos kelios smegenų sritys, stiprinami neuroniniai ryšiai tarp klausos, motorinės ir regos sistemų.
Neurologai pastebėjo, kad muzikantų smegenyse padaugėjo pilkosios medžiagos, ypač tose srityse, kurios atsakingos už garso apdorojimą, judesių kontrolę ir vykdomąsias funkcijas. Muzikuojant storėja abu pusrutulius jungiantis kūnas (corpus callosum), todėl pagerėja tarpgrupinis ryšys.
Šis neuronų plastiškumas tarnauja kaip kognityvinis rezervas, užtikrinantis atsparumą su amžiumi susijusiam nuosmukiui. Net pradėjus mokytis muzikos vėliau, skatinama neurogenezė ir išsaugomi kognityviniai gebėjimai, kurie senstant paprastai prastėja.
Su amžiumi susiję smegenų pokyčiai ir kaip muzika su jais kovoja
Žmogui senstant smegenyse vyksta nuspėjami struktūriniai ir funkciniai pokyčiai, kurie dažnai lemia pažinimo funkcijų pablogėjimą. Sumažėjęs pilkosios medžiagos tūris, sumažėjęs baltosios medžiagos vientisumas ir susilpnėjęs neuronų ryšys paprastai pasireiškia atminties praradimu ir sulėtėjusiu duomenų apdorojimu.
Muzikinis lavinimas neutralizuoja šiuos pokyčius skatindamas neuroplastiškumą, t. y. smegenų gebėjimą formuoti naujas neuronų jungtis. Instrumentalistai pasižymi geresniu žievės storio išsaugojimu priekinėse ir klausos srityse. Sudėtinga koordinacija, reikalinga muzikai groti, vienu metu stimuliuoja kelias smegenų sritis ir sukuria kognityvinius rezervus, kurie apsaugo nuo su amžiumi susijusio pablogėjimo.
Šis „neuronų kryžminis treniravimas” padeda išlaikyti duomenų apdorojimo greitį ir vykdomąsias funkcijas ir vyresniame amžiuje, veiksmingai lėtindamas kognityvinį senėjimo procesą.
Atminties stiprinimas per instrumentinę praktiką

Atminties stiprinimas per instrumentinę praktiką
Reguliari instrumentinė praktika stiprina daugybę atminties sistemų smegenyse, todėl kognityvinė nauda neapsiriboja vien muzikiniais gebėjimais. Tyrimai rodo, kad muzikantai, nuolat praktikuodami instrumentus, lavina darbinę atmintį, procedūrinę atmintį ir epizodinę atmintį.
Grojant instrumentu smegenys tuo pačiu metu apdoroja sudėtingas motorines sekas, girdimąjį grįžtamąjį ryšį ir vaizdinę informaciją iš natų. Ši daugiajutiminė integracija sukuria tvirtus neuronų tinklus, kurie yra atsparūs su amžiumi susijusiam nykimui. Tyrimai rodo, kad muziką mokantys vyresnio amžiaus suaugusieji, palyginti su nemuzikuojančiais žmonėmis, geriau prisimena žodžius, geriau įsimena erdvinę atmintį ir atlieka vykdomąsias funkcijas.
Net ir vėlesniame amžiuje pradėjus praktikuoti instrumentinę muziką, atmintis labai pagerėja, o tai rodo, kad muzika gali būti terapinė kognityvinės sveikatos intervencija.
Vykdomosios funkcijos nauda vyresnio amžiaus muzikantams
Vykdomosios funkcijos nauda vyresnio amžiaus muzikantams
Muzikos instrumentais grojančių vyresnio amžiaus suaugusiųjų kognityvinės kontrolės sistemos, vadinamos vykdomosiomis funkcijomis, išlieka nepaprastai atsparios. Tyrimai rodo, kad vyresnio amžiaus muzikantai pasižymi geresniais užduočių perjungimo, slopinimo kontrolės ir darbinės atminties rezultatais, palyginti su to paties amžiaus nemuzikantais.
Šiuos privalumus lemia tai, kad atliekant instrumentinius kūrinius reikia atlikti daug užduočių, todėl nuolat tenka planuoti, valdyti dėmesį ir priimti sprendimus realiuoju laiku. Smegenų vaizdavimo tyrimai atskleidė, kad vyresniųjų muzikantų neuronų tankis prefrontalinėse srityse, atsakingose už šias vykdomąsias funkcijas, yra didesnis.
Net ir vėlyvesniame amžiuje pradėjus praktikuoti instrumentus, pastebimai pagerėja kognityvinis lankstumas ir apdorojimo greitis, o tai rodo, kad muzikavimas suteikia prieinamą neuroprotekciją nuo su amžiumi susijusio nuosmukio.
Socialiniai muzikavimo ir ilgaamžiškumo aspektai

Be kognityvinės naudos, instrumentinės muzikos praktika suteikia galimybę užmegzti stiprius socialinius ryšius, kurie prisideda prie vyresnio amžiaus žmonių gyvenimo trukmės pailginimo ir geresnės gyvenimo kokybės. Bendruomenės orkestrai, ansambliai ir kameriniai ansambliai suteikia nuolatinių galimybių prasmingai bendrauti ir taip mažina vyresnio amžiaus žmonių izoliaciją.
Tyrimai rodo, kad iš dalies dėl šių socialinių ryšių muzikantai rečiau serga depresija ir nerimu. Grupiniai pasirodymai sukuria bendrus tikslus ir pasiekimus, skatina tikslo siekimą ir priklausomybę. Be to, tarpgeneracinis muzikavimas mažina amžiaus skirtumus, todėl vyresnio amžiaus žmonės gali globoti jaunesnius muzikantus, kartu dalyvaudami įvairiose bendruomenėse.
Tokie nuolatiniai socialiniai tinklai veikia kaip apsauginiai veiksniai nuo su amžiumi susijusio nuosmukio, o tai rodo, kad muzikos nauda neapsiriboja vien individualiu kognityvinių gebėjimų gerinimu.
Pradėti bet kuriame amžiuje: Praktiniai žingsniai smegenų sveikatai užtikrinti
Pradėti bet kokio amžiaus: Praktiniai žingsniai smegenų sveikatai užtikrinti
Keista, kad vėlesniame amžiuje pradėjus praktikuoti muzikos instrumentus gaunama panaši neurologinė nauda kaip ir vaikystėje pradėjusiųjų, todėl paneigiamas mitas, kad muzikinis lavinimas turi prasidėti anksti, kad būtų veiksmingas. Tyrimai rodo, kad suaugusiųjų, kurie tris kartus per savaitę tris kartus po 30 minučių praktikuoja muziką, kognityvinės funkcijos per kelis mėnesius pastebimai pagerėjo.
Kad smegenų sveikata būtų itin naudinga, pradedantieji turėtų:
- Pasirinkti prieinamą instrumentą, kuris įkvepia tikrą susidomėjimą.
- Nustatykite nuoseklią pratybų tvarką
- Prisijunkite prie bendruomenės muzikos grupių, kad galėtumėte atsiskaityti
- sutelkite dėmesį į malonumą, o ne į tobulumą
- Švęskite mažus pasiekimus
- Apsvarstykite galimybę dirbti su mokytojais, turinčiais patirties suaugusiųjų mokymo srityje
Šie praktiniai žingsniai sukuria nervų takus, kurie stiprina kognityvinį rezervą nepriklausomai nuo amžiaus.